wordpress themes.

Новини юннатівського життя

 



 

 

2024 рік 

 

 


 

«Перлина Славутчини» НПП «Мале Полісся» – база для екологічної освіти і виховання підростаючого покоління

 

 

   Сьогодні, 6 червня 2024 року, працівники Національного природного парку «Мале Полісся», як завше, запросили учнів 8-В класу Славутської гімназії «Успіх», в якій своє учнівське лісництво «Хуха», здійснити захоплюючу подорож вздовж берегів гідрологічного заказника місцевого значення «Голубе озеро» НПП «Мале Полісся», що із задоволення підтримали гімназисти і їх педагоги, адже місцеві освітяни постійно й цілеспрямовано співпрацюють з природоохоронцями Парку.

   Ця незабутня для них мандрівка включала 12 зупинок екологічної стежки, кожна з яких відкривала цікавинки нашої дивовижної поліської природи:

– Ознайомлююча. Екскурсоводи рзпочали з розповіді про важливість заказника та його унікальні екосистеми.

– Розважальна. Діти насолоджувалися веселими іграми і конкурсами, що допомогли їм краще зрозуміти природу.

– Красиві та небезпечні. Розглянули рослини й тварин, які є прекрасними, але водночас і небезпечними для людини.

– Бобри – інженери водно-болотних екосистем. Дізналися про неймовірну роботу бобрів і їх вплив на довкілля.

– Вони потребують охорони. Згадали види, що знаходяться під загрозою і чому їх потрібно захищати.

– Лісова скарбниця. Учні гімназії відкрили для себе багатства місцевого лісу – від ягід до лікарських рослин.

– Основні лісоутворюючі дерева і кущі: Ознайомилися з видами дерев та кущів, що формують наші ліси.

– Голубі Озера. Дізнались про історію озера, його характерну особливість.

– Озерні мешканці. Побачили які види тварин присутні у цій місцині, а також мали можливість вживу спостерігати за деякими з них.

– Краса і користь болота. Дізналися про важливу роль боліт у природі та різноманітність флори і фауни яку плекають ці екосистеми.

– Гриби наших лісів. Ознайомилися з різноманіттям грибів, які ростуть у наших лісах. Учні дізналися про їстівні та отруйні гриби, їхні характеристики й значення у лісовій екосистемі.

– Біотехнічні споруди. Побачили конструкції, що допомагають зберігати і підтримувати екосистеми.

   Працівники Парку розповіли гімназистам про різні типи біотехнічних споруд та як вони сприяють збереженню довкілля, забезпечуючи стабільність природних процесів.

   Цей день у учасників екскурсії був наповнений цікавими знаннями, емоціями та натхненням! Вони брали активну участь у спілкуванні з екскурсоводами Парку, ставили їм безліч різноманітних запитань, отримували на них змістовні відповіді і виявляли непідробний інтерес до знань про довкілля та охорони навколишнього середовища.

   Гостинні господарі «Перлини Славутчини» НПП «Мале Полісся», що вже стала природоохоронцям і освітянам Славутчини базою для екологічної освіти і виховання підростаючого покоління місцевих закладів освіти, дякували юним гостям за їх активну участь у дискусіях, а також висловлювали свої сподівання, що ця природничо-краєзнавча подорож істотно розширить їх краєзнавчий світогляд, сприятиме формуванню в кожного з них екологічної культури, залишить у їхніх юних серцях любов до природи рідного поліського краю та бажання її берегти, примножувати й охороняти.

    

      

 

                        За матеріалами НПП «Мале Полісся».

 


 

«ВРЯТУЙ ПЛАНЕТУ    СОРТУЙ СМІТТЯ!»

 

   Напередодні Всесвітнього дня охорони навколишнього середовища, 4 червня 2024 року, відбулось засідання науково-методичної ради Хмельницького ОІППО імені Анатолія Назаренка, на якому була розглянута й схвалена до використання в освітньому процесі та рекомендована педпрацівникам закладів освіти для використання у гуртковій роботі з учнями і юннатами авторська методична розробка навчального кейс-заняття заступника директора, керівника гуртка юннатів Шепетівського МЦЕНТУМ Олени Володимирівни Філюк на тему «Врятуй планету – сортуй сміття!».

   Попередньо ця розробка з актуальною тематикою, що містить 54 ілюстрованих сторінки, також була схвалена педагогічними радами Шепетівського МЦЕНТУМ та Національного ЕНЦУМ МОН України 30 травня цього ж року (див. за гіперпосиланням:

«Врятуй планету – сортуй сміття!». Авторська розробка інтегрованого кейс-заняття гуртка юннатів О.В.Філюк. – Шепетівський МЦЕНТУМ, 2024. 54 с. іл. 

    Авторська методична розробка навчального заняття підготовлена у формі кейсу, де навчальний матеріал структурований в особливому форматі. Він складається з розгорток, які системно відображають розділи певних предметів, а також додаткову цікаву інформацію за їх межами. Зв’язки між навчальними дисциплінами і практиками легко встановлюються впровадженням перехресних «розгорток з предметів».

   Варто відмітити, що навчальний матеріал побудований автором у такий спосіб, що сприяє активному стимулюванню вихованців до самостійної творчої та пошукової діяльності, а безпосереднє залучення учасників заняття до аналізу етапів вирішення навчальних завдань передбачає системне використання ними різних способів практичних дій, інноваційних рішень щодо конкретного  практичного їх застосування. Її автор також передбачила постійну зайнятість і активність здобувачів освіти, забезпечила максимальні умови для контролю їх знань, умінь та навичок. Виклад матеріалу проводиться послідовно і на належному науково-методичному рівні.

   Методична розробка кейс-заняття Олени Володимирівни містить різноманітні традиційні й інноваційні форми, методи і методичні прийоми організації гурткової роботи (групові, індивідуальні, бесіда, мозковий штурм, ІКТ тощо), що відповідають віковим та індивідуальним особливостям здобувачів освіти і сприяють успішному досягненню педагогом мети заняття.

   Розробка має інноваційний характер, відповідає сучасним технологіям навчання, спрямована на формування ключових життєвих компетентностей, забезпечуватиме розвиток критичного мислення здобувачів позашкільної освіти, посилення їхньої уваги до проблеми сортування і утилізації відходів та раціонального використання сировини.

   Запропонована автором розробка повністю готова для проведення заняття в закладі позашкільної освіти або закладі загальної середньої освіти і може бути використана як у повному обсязі для проведення заняття чи виховного заходу, так і розділена на окремі частини. Її зміст також зручно використовувати під час проведення онлайн-занять, демонструючи слайди з екрану.

   Зважаючи на актуальність викладеного матеріалу, авторська методична розробка кейс-заняття О.В.Філюк проходила апробацію на базі МЕНЦУМ і  рекомендована колективом її науково-методичних рецензентів для керівників гуртків закладів позашкільної та загальної середньої освіти в якості як основного, так і довідково-дидактичного матеріалу.

   Сподіваємось, що ця змістовна творча праця шепетівського педагога-натураліста сприятиме досягненню педагогами змін в екосвідомості неповнолітніх і сортування сміття дуже скоро стане для них нормою життя, а також вона буде належно оцінена нашими колегами та використовуватиметься ними для потреб навчально-виховного процесу. 

 

                       Олена Зотова, методист ХОЦКТЕВУМ, за матеріалами Шепетівського МЦЕНТУМ.

 


 

АКЦІЯ «ГОЛОСИ ДІТЕЙ» УЧНІВ ТА

ЮННАТІВ МИХЛЯНСЬКОГО ЛІЦЕЮ

 

    4 червня Україна вшановує пам’ять своїх дітей, які загинули від рук російських окупантів внаслідок збройної агресії російської федерації на східних українських землях. Війна торкнулася життя кожного маленького українця – забрала мирне дитинство, позбавила захищеності, безпеки, домівок, а багатьох ще й батьків і сім’ї. 

   Цей День є особливо важливим для кожного з нас, хто щиро вірить в наші ЗСУ та нашу Українську Перемогу, адже немає таких слів, щоб ними можна було висловити всю тугу й скорботу, передати крик дитячої душі від тих страхіть і страждань, котрі довелося пережити й досі переживають безневинні українські діти в умовах війни зі знавіснілим ворогом. 

   В День вшанування пам’яті дітей, які загинули внаслідок збройної агресії російських окупантів в Україні, ліцеїсти і юннати добре знаного в середовищі натуралістів Хмельниччини й нашої країни своїм учнівським лісництвом Михлянського ліцею (директор Михайло Лисюк), що на Ізяславщині, долучились до акції «Голоси дітей», котра стала символом скорботи та надії наших українських дітей. 

    Кожен символічний дзвіночок, виготовлений для Акції в цей символічний пам’ятний День дитячими руками михлянських ліцеїстів і юних природолюбів та природоохоронців, нагадує всім про те, що мир і спокій – найцінніші дари для кожного з нас, які ми маємо вберегти всі разом з вірою у Перемогу в наших серцях. 

 

              Олена Зотова, методист ХОЦКТЕВУМ, за матеріалами ФБ Михлянського ліцею.

 


 

ПРИРОДНИЧО-КРАЄЗНАВЧІ ЕКСКУРСІЇ

ДЛЯ УЧНІВ ТА ЮННАТІВ НА БАЗІ

ДЕНДРОПАРКУ «ЮННАТІВСЬКИЙ»

 

   Хмельницькі школярі залюбки відвідують свою Школу юннатів у мікрорайоні Гречани, що з 1976 року розміщується у красивому столітньому будинку на території дендропарку «Юннатівський», який з 2020 року отримав природозаповідний статус.

   Сходяться вони сюди з великою охотою, адже тут пройшло юннатівське дитинство у їхніх татусів і мамусь, дідусів і бабусь, тут не лише красиво, затишно, багато місця для дозвілля та рухливих ігор, а ще ж можна й почути, побачити і дізнатися для себе багато нового та цікавого, особливо в травневі й червневі дні, коли там все зеленіє, цвіте, духмяно пахне, гудять бджоли та щебечуть-виспівують птахи, а в школі пролунав останній дзвоник і розпочинаються літні канікули, природничо-краєзнавчі екскурсії, дозвілля й розваги.

   Юннати як завше дружно гуртуються для цього у своїх педагогів-натуралістів.

   Так керівник еколого-натуралістичних гуртків молодшого шкільного віку Лариса Миколаївна Кліщар разом з учнями СЗОШ І-ІІІ ступенів № 29 міста Хмельницького та юннатами гуртків флористів і садівництва ХОЦКТЕВУМ у погожий сонячний і теплий день провели навчально-пізнавальну екскурсію об’єктами екологічної стежки у дендропарку «Юннатівський» та продемонструвала для екскурсантів ряд проведених  цікавих досліджень з лікарськими рослинами, які вирощуються юннатами на навчально-дослідній земельній ділянці.

   Цікавою та змістовною для юних природолюбів була й екскурсія на виставку кращих конкурсних робіт у конференц-залі закладу, що проводилася після фіналу обласного дитячого заочного конкурсу «Природа України очима дітей Хмельниччини».

   Відтепер такі природничо-краєзнавчі екскурсії груп учнів із місцевих шкіл, НВК, ліцеїв та гімназій відбуватимуться у нашому закладі частіше, адже із закінченням навчального року настала пора літніх канікул, відпочинку, дозвілля та оздоровлення дітей, а на допомогу їх вчителям прийдуть наші педагоги-натуралісти.  

  

                                        

                            Юлія Петраш, керівник гуртків ХОЦКТЕВУМ.

 


 

ПРИРОДНИЧО-КРАЄЗНАВЧА ЕКСКУРСІЯ

ЮНИХ ПРИРОДОЛЮБІВ СЛАВУТЧИНИ

В НПП «МАЛЕ ПОЛІССЯ»

 

  

    Добігла кінця цьогорічна весна і в останній її день працівники Національного природного парку «Мале Полісся» провели учням ліцею Крупецької сільської ради Шепетівського району навчальну природничо-краєзнавчу екскурсію до чудових об’єктів екологічної стежки «Перлина Славутчини» – «Голубих озер» з їх неповторною поліською природою.  

   Під час екскурсії, яка є лише черговим прикладом співпраці місцевих природоохоронців з освітянами, юні екскурсанти із захопленням відкривали для себе нові знання про довкілля й заповідні природні багатства рідного поліського краю.

   Вздовж берегів озер Парком створено 12 зупинок екологічної стежки, кожна з яких розповідає про унікальні особливості цієї неповторно красивої заповідної місцини.

   Наприклад, на зупинці «Красиві та небезпечні» юні гості природоохоронців Парку дізналися про флору, яка заворожує своєю красою, але може бути підступною, отруйною, а значить – небезпечною.

   Їм також розповіли й про головних мешканців лісових озер – бобрів, та їх інженерно-будівельні здобутки у створенні на водоймах загат і своїх жител.

   З розповідей природоохоронців Парку діти дізналися про багатий світ фауни й флори місцевості, їх різноманіття та про користь болота для екосистеми.

   А як можна було обійтися без подарунків поліської природи, особливо коли вже майже літо: екологічна стежка не лише розкрила свої таємниці та заповідні природні багатства, а й почастувала крупецьких ліцеїстів суницею лісовою.

   Юні учасники навчальної природничо-краєзнавчої екскурсії отримали від неї для себе чимало нових знань та незабутніх вражень і разом зі своїми наставниками щиро дякували працівникам Національного природного парку «Мале Полісся» за чудову пізнавальну подорож екологічною стежкою, побачене й почуте та гарний день!

     

     

 

                                                  За матеріалами НПП «Мале Полісся».

 

 

 


 

ЮННАТИ  ВШАНУВАЛИ  ПАМЯТЬ

ВИДАТНОГО ПЕДАГОГА-НАТУРАЛІСТА

 

   Непомітно й безрадісно промайнув в умовах воєнного стану 2023-2024 навчальний рік для здобувачів освіти та їх педагогів, залишаючи в наших серцях біль і скорботу від непоправних втрат внаслідок десятилітньої кровопролитної війни зі споконвічно агресивним сусідом – російським окупантом.

   Вже здобувачами освіти написані, перевірені й оцінені всі контрольні, здані творчі і дослідницькі проєкти, тематичні твори, вірші й попереду літні канікули, а для випускників – останній дзвоник та сльози прощання з рідною школою на очах у кожного з них перед далекою й незвіданою дорогою самостійного життя…

   Завершуючи навчальний рік, учні 7 класу, вони ж юннати гуртка «Садівництво» (керівник О.В.Смаровоз), організованого педагогами-натуралістами ХОЦКТЕВУМ на базі Вільховецької ЗОШ І-ІІІ ст. імені Ф.С.Бацури, напередодні початку літніх канікул відвідали могилу і вшанували пам’ять нашого видатного земляка, сільського вчителя біології й знаменитого українського педагога-натураліста, ім’я якого з гордістю носить ця наддністрянська школа і кожен житель Вільхівця згадує його з почуттям глибокої поваги.

   Старанно доглянули могилу Учителя, поклали до пам’ятника весняні квіти і згадали щирим добрим словом нашого Федора Степановича.

                      

                                За матеріалами Вільховецької ЗОШ.                 

 


 

ЗОРЕПАД СТОЛИЧНИХ ДИПЛОМІВ

НАЦІОНАЛЬНОГО ЕНЦУМ МОН УКРАЇНИ

У ДУНАЇВЦЯХ,  ДЕ ЮНІ ЗНАВЦІ НАУК

КРОКУЮТЬ ІЗ НАУКОЮ В МАЙБУТНЄ

 

   Зорепад дипломів зі столиці нещодавно відбувся в Дунаївцях, юні природолюби, дослідники й знавці наук яких на конкурсній основі вибороли призові місця в Києві і продовжують далі наполегливо поповнювати свої наукові здобутки та впевнено й нестримно рухатися вперед до нових вершин.

   Щирі вітання переможцям фіналу Всеукраїнської інтернет-олімпіади «Крок до знань», вихованцям Центру позашкільної освіти Дунаєвецької міської ради (директор Марта Василівна Чекман), які здобули високі нагороди своєю працею й знаннями.

   Зичимо вихованцям і педагогам закладу нових досягнень і перемог, натхнення та невичерпної енергії для подальших успіхів у навчанні й особистому розвитку, адже ви добре розумієте, що кожен зроблений вами крок до знань і здобуток розумової праці на ниві пізнання й науки – важлива інвестиція у ваше майбутнє!

 

         За матеріалами сайту та ФБ позашкільників Дунаєвеччини.

 


 

ПІЗНАЙ СВІЙ РІДНИЙ НАДДНІСТРЯНСЬКИЙ КРАЙ

 

   В останні дні травня педагоги-натуралісти комунальної установи «Центр позашкільної освіти» Дунаєвецької міської ради (директор Марта Чекман) систематично проводять гурткову роботу зі своїми вихованцями на лоні чаруючого весняного довкілля.

   Природничо-краєзнавча експедиція гуртка «Писанка» (керівник В.В. Войткова) Центру позашкільної освіти в мальовниче подільське село Сокілець, знамените своєю неповторною наддністрянською природою та оповите сивиною тисячоліть історії проживання тут людей ще з незапам’ятних часів.

   Юні учасники експедиції дізнавалися про славне минуле старовинного Сокільця, який потрапив у зону затоплення водоймищем Дністровської ГЕС і збезлюднів після насильницького відселення з нього жителів, насолоджувалися чудовими краєвидами, які відкриваються з берегів річки Ушиця – притоки Дністра, спілкувалися зі старожилами, які тут ще й досі продовжують жити-виживати і не полишають своїх уцілілих рідних осель.

   Вкриті травневою квітучою зеленню ліси, круті схили каньйону, кам’янисті пагорби, яри і долини, криниці й джерела, вцілілі хати завмерлого навкруги Ушиці колишнього села, пробуджують почуття ностальгії, створюють казково-романтичну атмосферу, ідеальну для змістовного відпочинку, занурення в минуле, пізнання, натхнення й творчості.

   Як і всі інші подібні заходи, ця навчальна природничо-краєзнавча експедиція до Сокільця стала для дунаєвецьких гуртківців не лише пізнавальною, а ще й надзвичайно цікавою і захоплюючою, залишивши в них приємні спогади та нові знання про рідний подільський край.

 

                        Олена Зотова, методист ХОЦКТЕВУМ, за матеріалами сайту Дун. СЮН. .

 

 


 


 

Газета Національного ЕНЦУМ МОН України

«Юний натураліст» № 3 (92) 2024 р.  

 

 

 


 

ВИВЧАЮЧИ І ДОСЛІДЖУЮЧИ НАВКОЛИШНІЙ СВІТ, ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ Й МИНУЛЕ РІДНОГО КРАЮ

 

   Уроки на лоні природи, а особливо у форматі природничо-краєзнавчої екскурсії довкіллям рідного Наддністрянського краю, користуються неабиякою популярністю в учнів, юннатів та педагогів Вільховецької ЗОШ І-ІІІ ступенів імені педагога-натураліста Ф.С.Бацури.

   Такий формат навчання дітей поза межами школи, у свій час, полюбляв Федір Степанович, а напрацьований ним досвід став прикладом для наслідування наступним поколінням педагогів школи і традиційно залишається популярним в нинішнього покоління її педколективу.

   Родзинкою уроків ЯДС (навчальний предмет «Я досліджую світ») є те, що їх цікаво можна проводити не тільки в класі, шкільному дендропарку чи саду, а й за межами школи та в околицях села, раціонально використовуючи екскурсійні форми навчального процесу.

   Саме так допитливі другокласники, разом зі своїм вчителем, із задоволенням проводили велокрос довкіллям рідного села, у процесі якого спостерігали, вивчали й досліджували на своєму маршруті форми земної поверхні та ґрунт. Див. відео природничо-краєзнавчої екскурсії вільховецьких учнів на сторінці школи у Фейсбуці за посиланням: https://www.facebook.com/100022265257357/videos/pcb.1666444690837906/940472824294438.

   Кожна нова сторінка улюбленого школярами підручника, день за днем впродовж Великоднього тижня дарувала їм радість пізнання нового й цікавого про минуле і навколишній світ під час нових пошуків та досліджень природи околиць їх старовинного хліборобського й козацького Вільхівця, вперше згаданого понад пів тисячоліття тому як багатолюдне село у давніх королівських документах часів Подільського воєводства ще в 1443 році.

   Сонячна небесна блакить, зелена травнева рута різнотрав’я полів і лісу, свіже весняне повітря, переповнене неповторними барвами, духмяними й п’янкими пахощами квітуючої природи, ваблять і кличуть до себе юних природознавців зі стін школи та рідних домівок милуватись навколишнім світом природи й пізнавати рідний край.

       

 

                                        Олена Григораш, класний керівник 2 класу Вільховецької ЗОШ.

 

 


 

ВПЛИВ ҐАДЖЕТІВ НА УСПІШНІСТЬ

НАВЧАННЯ І СТАН ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ

 

   Проблематика використання ґаджетів дітьми, а особливо смартфонів, залишається актуальною для їхніх батьків та педагогів, адже має специфічний вплив на стан зору, увагу й зосередженість, інтелектуальний і фізичний розвиток дітей шкільного віку.

   Все це викликає занепокоєння й стурбованість у дорослих наслідками такого впливу на дітей, а науковці різних країн проводять відповідні дослідження в закладах освіти, отримують малооптимістичні результати і намагаються знайти оптимальні варіанти використання гаджетів для потреб навчання, дозвілля й пізнання світу дітьми.

   Сумніви почали зникати, коли учні шкіл з повною забороною ґаджетів показали удвічі кращі результати успішності, а проведені дослідження давали несподівані результати для занепокоєння науковців та всіх учасників навчального процесу.

   Виявилось, що учні тих шкіл Великобританії, в яких повністю забороняють ґаджети, мають у два рази більше шансів отримати оцінку «відмінно». Про це стало відомо з результатів дослідження, яке провів британський аналітичний центр, а The Тelegraph оприлюднив звіт науковців про результати цього дослідження.

   Зокрема, згідно з отриманими даними, вдалося встановити, що в тих закладах освіти, де дітям заборонялося користуватися смартфоном протягом всього навчального дня, учні отримали оцінки на 1-2 бали вище в атестатах про загальну середню освіту. Школярів порівнювали із учнями, які навчаються у школах із менш суворою політикою щодо ґаджетів.

   Психолог та професор Джонатан Гайдт зауважив, що смартфони повинні бути замкнені на початку кожного навчального дня в телефонних шафах або сумках, а учні мають діставати їх лише після уроків.

   – «Ми можемо приділяти учням 6-7 годин протягом кожного навчального дня, щоб вони могли бути повністю присутніми на уроках, навчатися, спілкуватися й розвиватися. Більшість середніх шкіл кажуть, що в них існує певна заборона на використання мобільних телефонів, але, як показує звіт, лише 13% шкіл в Англії та Уельсі фактично відокремлюють учнів від телефонів на час навчання», – зазначив Джонатан Гайдт.

   Фахівці надіслали запити у 800 початкових і середніх шкіл по всій Великій Британії. Майже у всіх початкових класах діяла повна заборона використання ґаджетів, натомість у середній школі лише 11% дотримувались цього правила. Деякі із закладів освіти зазначали, що вони дозволяють своїм учням користуватися телефонами на перервах або під час обіду.

   Науковці Аналітичного центру закликали вчителів запровадити дієві заборони щодо смартфонів. Вони стверджують, що це має передбачати здачу або зберігання телефонів у шафках або спеціальних кишеньках. Також фахівці запевнюють, що учням потрібне краще регулювання онлайн-платформ і підтримка їх психічного здоров’я, яке загострюється через користування смартфонами.

   А за неоднозначними словами голови культурного комітету парламентської Палати громад Керолайн Дайнедж, мобільні телефони заважають освіті неповнолітніх та погіршують її результати.

   З британцями важко сперечатись щодо цієї проблеми, адже ми й самі спостерігаємо негативний вплив на дітей нераціонального використання ними ґаджетів у позаурочний час і намагаємось його максимально знівелювати та зберегти психічне й фізичне здоров’я наших дітей.

 

     

 

 


 

ДЕНЬ ЄВРОПИ В УКРАЇНІ 

 

   Сьогодні, 9 травня 2024 року, Україна уже вдруге разом з усією європейською спільнотою відзначає День Європи, день, коли єдність та мир є не просто мрією народів Євросоюзу, а реальною метою, до якої ми прагнемо разом, долаючи агресію російських військ на східних землях України та їх намагання завоювати й окупувати наш рідний край і поневолити український народ!

   Цей день нагадує нам про те, як важливо для нас об’єднатися з іншими народами Європи заради спільного майбутнього, та про те, що разом ми можемо подолати будь-які виклики сучасного життя.

 

     

 


 

ІМ’Я СІЛЬСЬКОГО ВЧИТЕЛЯ БІОЛОГІЇ,

ВПИСАНЕ ЗОЛОТИМИ БУКВАМИ

В ІСТОРІЮ ОСВІТИ УКРАЇНИ

 

     Сьогодні, 5 травня 2024 року, виповнилася 111-та річниця з Дня народження Федора Степановича Бацури – видатного українського педагога-натураліста, вчителя біології Вільховецької СШ, Заслуженого вчителя школи Української РСР, орденоносця й ентузіаста юннатівської роботи з учнями.

     Своєю непересічною новаторською вчительською працею і науково-педагогічною творчістю Ф.С.Бацура прославив рідний Наддністрянський край та освітянську галузь Хмельниччини, здобув визнання колег на всеукраїнському й всесоюзному рівні, а нині його педагогічна діяльність в 1940-1970 роках – золота сторінка освітянської історії України.

     З 1 вересня 2013 року Вільховецька ЗОШ І-ІІІ ступенів з гідністю носить його славне ім’я.

     Більш детально про нашого знаменитого педагога-новатора можна дізнатися у Вікіпедії  та на сайті школи:  http://vilhovets-school.edukit.km.ua/pro_pedagoga-novatora_f_s_bacuru/.

 

                                            Олена Зотова, методист Хмельницького ОЦКТЕВУМ.

 


 

В ЧИСТИЙ ЧЕТВЕР З ЧИСТОЮ ШКОЛОЮ

 

   Традиційно до Чистого четверга дорослі, юні і маленькі українці прибирають надворі свої обійстя та в домівках, адже в цей день все довкілля має бути чистим, доглянутим і мати урочисто-святковий вигляд напередодні Великодня. Активно до цієї важливої справи, як завше, долучилися й вільховецькі школярі і юннати – вихованці еколого-натуралістичного гуртка «Садівництво» Хмельницького ОЦКТЕВУМ (кер. гуртка – вчитель біології Олена Смаровоз), що плідно працює на базі Вільховецької ЗОШ І-ІІІ ст. імені педагога-натураліста Федора Степановича Бацури (директор Ігор Шевченко).

   Напередодні, педагогічний та учнівський колектив школи проводили ряд акцій з упорядкування й приведення до належного санітарного та естетичного стану шкільне обійстя, прилеглу територію, ділянку плодового саду і клумби квітів, а юні натуралісти Олени Василівни, як і в квітневі дні, знову попрацювали старанно. Серед них юні працелюби – Ангеліна Бацура, Юлія Гординська, Юлія Катеринич, Олександр Шевчук, Дмитро Москвичов, Вікторія Сивун.

   Юннатами й учнями доглянуті березова, ялинкова, квіткова та бузкова алеї, ділянки оцтових дерев і деревовидних півоній, квіти біля меморіальних дошок випускникам школи – полеглим захисникам Батьківщини та нашому видатному Учителю – Ф.С.Бацурі, які доповнено новими насадженнями.

   Поряд з юннатами трудилися цьогорічні випускники Віта Крохмалюк, Анастасія Грошко, Лілія Присліцька, Олеся Сивун та Іван Коломієць, котрі тут залишають власноручні зелені насадження на добру згадку про свій клас і роки свого навчання, проведені у стінах рідної школи.

   Сьогодні у навчальних приміщеннях і на обійсті школи у вільховецьких юннатів та школярів все чисто, охайно й так, як у найкращих господарів Вільхівця – цвітуть і пахнуть квіти, буяє зелень дерев, кущів та різнотрав’я, ретельно виметені алеї й доріжки і так хочеться в цей чудовий день мати такий великий та замашний віник, яким можна було б так замахнутися й махнути, щоб повимітати геть і назавжди всю рашистську нечисть із нашої славної України!

      

 

                                         За матеріалами Вільховецької ЗОШ І-ІІІ ст імені Ф.С.Бацури.

 


 

ЗАВЕРШЕНО ОБЛАСНИЙ ЕТАП ВСЕУКРАЇНСЬКОГО КОНКУРСУ «ДЕНЬ ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ» НА ХМЕЛЬНИЧЧИНІ

 

   У квітні 2024 року педагоги-натуралісти Хмельницького ОЦКТВУМ провели обласний етап Всеукраїнського конкурсу «День зустрічі птахів», підсумки якого підведено відповідним наказом дирекції закладу.

   Конкурс проводився з метою актуалізації уваги учнівської молоді до сучасних проблем приваблювання й охорони, поширення і збільшення чисельності та видового різноманіття перелітних птахів, залучення дітей до орнітологічної справи.

   Для участі у обласному етапі Всеукраїнського конкурсу «День зустрічі птахів» надійшло понад 20 робіт у номінації: «Майстер-клас: «Шпаківні і дуплянки своїми руками», «Агітаційна робота», «Найщедріша годівничка», а у номінації  «Найкращій організатор біологічних свят» взяли участь педагоги закладів загальної середньої та позашкільної освіти.

   Відповідно до підведених підсумків обласного етапу, роботи переможців направлено в Національний ЕНЦУМ на участь у фінальному етапі конкурсу в Києві.

   Вітаємо переможців та призерів обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «День зустрічі птахів» та зичимо нових успіхів у юннатівській роботі!

                                                                        Керівник гуртків ХОЦКТЕВУМ Юлія Петраш.

 


 

ЗАВЕРШЕНО ПРОВЕДЕННЯ ОБЛАСНОГО

ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОГО КОНКУРСУ

ДОСЛІДНИЦЬКО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ

РОБІТ З ПРИРОДОЗНАВСТВА

«ЮНИЙ ДОСЛІДНИК» У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ 

 

     У березні-квітні 2024 року педагогами-натуралістами відділу сільського господарства Хмельницького ОЦКТЕВУМ проведено обласний етап Всеукраїнського конкурсу дослідницько-експериментальних робіт з природознавства «Юний дослідник». До участі у обласному фіналі заходу із закладів освіти територіальних громад надійшло 22 дослідницько-експериментальних роботи у 5 номінаціях: «Я і природа», «Рослини навколо нас», «Тваринний світ», «Охорона здоров’я», «Народознавство та краєзнавство».

     Відповідно до підсумків, підведених у наказі ХОЦКТЕВУМ, роботи переможців обласного фіналу конкурсу направлено в Національний ЕНЦУМ МОН України для участі у відбірковому етапі заходу, результати якого будуть оприлюднені до 7 травня 2024 року на сайті НЕНЦ. Переможці цього етапу візьмуть участь у фінальному етапі конкурсу в Києві.

     Вітаємо переможців та призерів обласного етапу Всеукраїнського конкурсу дослідницько-експериментальних робіт із природознавства «Юний дослідник» і зичимо їм успішної участі у фіналі заходу!

     Дякуємо юним дослідникам-природолюбам і їх педагогам – керівникам дослідницько-експериментальних робіт за їх плідну працю на юннатівській ниві та бажаємо кожному нових успіхів і досягнень!

                                                            Юлія Петраш, керівник гуртків ХОЦКТЕВУМ.

 

 


 

МІСЯЧНИК ОЗЕЛЕНЕННЯ ТА БЛАГОУСТРОЮ

ЮНИХ ЛІСІВНИКІВ І ЛІЦЕЇСТІВ

МИХЛЯНСЬКОГО ЛІЦЕЮ

 

      Квітень – весняний місяць, коли вже насправді пробуджується природа, буяють білим цвітом та зеленню дерева і перші квіти, а земля кличе людей до праці.

     Традиційно в ці дні в Михлянському ліцеї (директор Михайло Лисюк), що на Ізяславщині, його ліцеїстами і юннатами щорічно відзначається День довкілля та День екологічних знань.

     З метою виховання в місцевих учнів свідомого ставлення до природи, почуття власної відповідальності за збереження довкілля і поліпшення благоустрою навколишнього середовища в Михлянському ліцеї було організовано й проведено місячник озеленення та благоустрою.

     В рамках місячника проведено ряд акцій і конкурсів, учнями і юннатами – вихованцями знаного на Хмельниччині учнівського лісництва упорядковано й приведено до належного санітарного та естетичного стану територію свого навчального закладу, прилеглу територію і клумби квітів біля обеліска односельчанам, які загинули на фронті в роки Другої світової війни.

     Також ліцеїсти, котрі незабаром стануть випускниками ліцею, взяли участь у Загальнонаціональній акції єднання та віри «Випускники-2024 року для майбутніх поколінь», акції до відзначення Всесвітнього дня Землі «Моє дерево Перемоги», дружно висадивши кущі самшиту, що стали новим доповненням зелених насаджень дендропарку їхнього закладу освіти.

     Юннати гуртків «Юні лісівники», що плідно працюють на базі закладу багато років поспіль під патронатом хмельницьких педагогів-натуралістів і ізяславських лісівників, провели молодшим школярам захід «Збережемо природу». Учасники заходу дізнавалися нове про місцеві заповідні території, що входять до НПП «Мале Полісся», повторювали правила поведінки в лісі, разом зі своїми вчителями аналізували значення живої природи для кожної людини.

     Педколектив ліцею дбає, щоб кожен їх ліцеїст глибоко усвідомлював, що Земля рідного краю – неоціненний дар, подарований нам природою, це – наша спільна домівка, а берегти рідну Землю – наш священний обов’язок.

                 

                                                        За матеріалами ФБ Михлянського ліцею.

 

 

 

БУДЬТЕ ОБЕРЕЖНІ – ОСТЕРІГАЙТЕСЯ

КЛІЩІВ І БЕРЕЖІТЬ СВОЄ ЗДОРОВ’Я

 

   Обережно – кліщі! З приходом тепла ці хвороботворні паразити активізувалися у довкіллі і загрожують нашому здоров’ю та життю.

 

   Укус кліща безболісний, однак може завдати серйозної шкоди здоров’ю людей і тварин, бо ці небезпечні паразити переносять серйозні захворювання.         На теренах Київщини вони найчастіше переносять хворобу Лайма серед людей, а піроплазмоз – серед собак. У деяких регіонах України – кліщовий енцефаліт і туляремію. Більш детально про цих паратитів див. за посиланням: https://berezhy-sebe.com/shcho-varto-znaty-pro-klishchiv/.

   Головний державний санітарний лікар Хмельницької області Микола Габрикевич попередив, що інфіковані кліщі вже активізувались на території нашого краю й становлять загрозу людям і тваринам.

   Відомо, що під час досліджень виявили таких комах, які були носіями кліщового бореліозу. Найактивніші вони у квітні та червні, а також у серпні та жовтні і в цей час особливо небезпечні.

   Якщо когось із нас вкусить кліщ, необхідно якнайшвидше здати цього хвороботворного паразита на аналіз до лабораторії.

   Дізнавшись про вищесказане щодо небезпечних для здоров’я кліщів, збережіть це повідомлення, як нагадування собі, та поділіться зі своїми друзями й близькими.

 

 


 

ВИВЧАЄМО ТА ПІЗНАЄМО ДОВКІЛЛЯ

І СЛАВНЕ МИНУЛЕ НАШОГО РІДНОГО

ПОДІЛЬСЬКОГО КРАЮ

 

   Екологічна освіта і виховання підростаючого покоління – важливий напрямок навчально-виховного процесу та освітньої діяльності педколективу Вільховецької ЗОШ І-І-ІІІ ступенів імені  педагога-натураліста Федора Степановича Бацури (директор Ігор Шевченко), що на Новоушиччині.

   З настанням тепла вчителі намагаються скористатися гарною погодою і проводити навчання в природних умовах, використовуючи кожну погожу днину й місцеве довкілля, бо Наддністрянщина багата на неповторну своєю чарівною красою ліси, лани, річкові долини, скелясті й кам’янисті кручі, вкриті зеленими килимами різноманітної, квітучої і духмяної рослинності. 

   Скориставшись сонячним днем 12 квітня, вчителі Любов Грохольська, Олена Григораш, Ліана Галаш, Галина Крохмалюк і Людмила Гром’як провели в місцевому лісі «Ріжок» для учнів початкових класів інтегрований урок-квест «По сіль…» у форматі природничо-краєзнавчої екскурсії.

   Дитяча мандрівка «за сіллю» неподалік каньйону річки Вільхавки до лісу з веселими «чумацькими пригодами» та цікавими історіями про рідний край, які розповідали вчителі, була захоплюючою цікавою й пізнавальною для юних природолюбів, адже під час «чумакування» довкіллям вони дізналися багато нового, невідомого, цікавого про лісову природу та минуле рідного Вільхівця. Незабаром вони стануть вихованцями шкільних гуртків юннатів.

   Саме в цьому віці вільховецькі вчителі закладають своїм учням основи знань про довкілля, екологію та юннатівський рух, до якого десятки років активно долучаються вільховецькі школярі, батьки, бабусі й діди яких теж були юннатами Федора Степановича, а його ім’я добре знає і з глибокою повагою згадує кожен житель села.  Він любив проводити уроки й заняття гуртків юннатів у лісі, в полі, на берегах річки, в яблуневому саду, у «зелених класах» шкільного дендропарку або під великим розлогим каштаном. Тепер його справу гідно продовжує нове покоління вільховецьких педагогів.

   Педагоги подбали, щоб на лісових галявинах, де відбувся урок-квест, для відпочинку і дозвілля дітей були ще й веселі розваги, конкурси знавців, рухливі ігри, змагання сильних і спритних, влаштування туристичного багаття з дотриманням вимог безпеки та приготування їжі, а в обід на завершення уроку й навчального дня – велике застілля зі смаколиками на лоні пробудженої неповторної весняної лісової природи Наддністрянщини.

    Див. детальніше фоторепортаж та відео за посиланням: https://www.facebook.com/share/v/7Urrj2nr4mbbXRvS/?mibextid=UIerB5.

                                       

                                                  За матеріалами сайту і фейсбуку Вільховецької ЗОШ.

 

 


 

 

ОБЛАСНИЙ ЗБІР ЮНИХ НАТУРАЛІСТІВ

ХМЕЛЬНИЧЧИНИ

      На виконання Плану комплексних заходів з екологічної освіти і виховання та формування екологічної культури дітей, учнівської і студентської молоді закладів освіти Хмельницької області на 2021-2025 роки, 27 березня 2024 року в заочному форматі відбувся обласний збір юних натуралістів у секціях «Юні бджолярі» та «Юні садівники». Формат проведення традиційного Зльоту юннатів нашого краю сьогодні зумовлений умовами військового стану і загрозою ракетних обстрілів України російськими агресорами.

     Захід, який проводиться хмельницькими натуралістами щорічно, мав за мету підвищення ефективності і якості організації й проведення в закладах освіти Хмельниччини еколого-натуралістичної, дослідницько-експериментальної, природознавчої і природоохоронної роботи школярів, виявлення й підтримку обдарованої учнівської молоді та залучення її до участі в юннатівських заходах.

     Члени журі Збору з 21 по 26 березня цього року дистанційно оцінювали дослідницькі роботи учасників, опрацьовуючи електронні варіанти дитячих наукових робіт, презентації досліджень та переглядаючи відеозаписи їх захистів виконавцями.

     Цьогоріч членами журі у секціях обласного збору юннатів працювали:

Секція юних садівників

      – Микола ЗВЕДЕНЮК, вчитель хімії Пліщинської гімназії Шепетівської міської ради, голова журі;

Лариса СЛОБОДЯНЮК, вчитель біології Струзького ліцею Новоушицької селищної ради;

     – Олена СМАРОВОЗ, вчитель біології Вільховецької ЗОШ І-ІІІ ст імені Ф. С. Бацури Новоушицької селищної ради;

      – Олена ЗОТОВА, методист Хмельницького обласного центру краєзнавства, туризму та екологічного виховання учнівської молоді;

     – Юлія ПЕТРАШ, керівник гуртків Хмельницького обласного центру краєзнавства, туризму та екологічного виховання учнівської молоді, секретар секції.

Секція юних бджолярів

      – Оксана НАГУРНА, вчитель біології та основ здоров’я  Летавського ліцею Чемеровецької селищної ради, голова журі;

    – Валентина ГРИЦАЮК, вчитель біології Отроківської ЗОШ І-ІІІ ст. Новоушицької селищної ради;

     – Марина ЮРЧЕНКО, вчитель біології Староушицького ліцею Староушицької селищної ради;

     – Іванна ТОНКОГЛАЗ, керівник гуртків Хмельницького обласного центру краєзнавства, туризму та екологічного виховання учнівської молоді;

     – Марія БОНДАР, керівник гуртків Хмельницького обласного центру краєзнавства, туризму та екологічного виховання учнівської молоді, секретар секції.

     Окремі дослідницькі роботи не відповідали вимогам до написання, оформлення і представлення робіт. Роботи учасників збору, які не відповідали напрямкам секцій збору, не були оцінені членами журі.

 

 

     Відповідно до підсумкових протоколів засідання журі секції юних садівників та секції юних бджолярів, переможцями обласного збору юннатів визнано:

Секція юних бджолярів

    І місце – Анастасія Гевак, учениця 7 класу Борсуківської гімназії Новоушицької селищної ради. Тема дослідження «Лікарські рослини і продукти бджільництва у лікуванні серцево-судинних хвороб» (керівник – Дацій Євгена Анатоліївна).

   ІІ місце:

– Сергій Богомолов, вихованець гуртка «Юні бджолярі» Кам’янець-Подільського позашкільного навчально-виховного об’єднання. Тема дослідження «Пошук та шляхи боротьби з шкідниками і ворогами бджільництва на пасіці відділу ЕНЦУМ». (керівник – Ілаш Наталія Миколаївна);

– Софія Колодій, учениця 4-В класу Деражнянського ліцею №1 імені Петра Стрілецького. Тема дослідження «Бджоли – дивовижні комахи» (керівник – Дацюк Лариса Сергіївна);

– Варвара Маковійчук, учениця 8 класу Новоушицької ЗОШ І-ІІІ ст. №2. Тема дослідження «Боротьба з вароатозом бджіл» (керівник – Дендюк Людмила Петрівна).

   ІІІ місце:

– Іван Борисюк, учень 8 класу Новосинявського ліцею Старосинявської селищної ради. Тема дослідження «Моніторингове дослідження розвитку бджільництва – як особливої галузі сільського господарства на теренах села Нова Синявка» (керівник – Петрусь Ганна Петрівна);

– Богдан Месь, учень 9 класу Шепетівської гімназії № 2. Тема дослідження «Роль присадибних пасік у розвитку бджільництва» (керівник – Муштин Надія Василівна);

– Олександр Прокопів, учень 7 класу Подільського ліцею Староушицької селищної ради. Тема дослідження «Бджола летить, де мед пахтить» (керівник – Прокопів Вікторія Миколаївна);

– Валерія Громова, учениця 9-В класу гімназії №1 Шепетівської міської ради. Тема дослідження «Вплив діяльності людини на розвиток бджіл та їхню репродуктивну поведінку» (керівник – Дечковська Віра Олександрівна).

Секція юних садівників

    І місце – Соломія Захарчук, вихованка гуртка «Юні дослідники біорізноманіття» КЗ «Дитячо-юнацький центр туризму та екологічної роботи» м. Славути. Тема дослідження «Перспективи застосування комах-ентомофагів в системі біологічного методу захисту плодового саду від шкідників» (керівник – Захарчук Володимир Віталійович).

   ІІ місце – Володимир Греков, учень 9 класу Струзького ліцею Новоушицької селищної ради. Тема дослідження «Яблуко на карті Новоушиччини». (керівник – Присяжнюк Алла Миколаївна).

         Вітаємо переможців Збору і його активних учасників з досягнутими результатами та зичимо усім юним натуралістам нашого рідного краю нових успіхів і досягнень на ниві юннатівської роботи, досліджень та експериментування!

 

 


 

МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ ЛІСІВ

(INTERNATIONAL DAY OF FORESTS)

 

     Щорічно 21 березня світова громадськість, лісівники й екологи відзначають важливе екологічне свято – Міжнародний день лісів (International Day of Forests), яке було започатковане Організацією Об’єднаних Націй у листопаді 2012 року у звязку з величезними втратами лісових насаджень.

     Метою цього дня є залучення уваги суспільства до цінності дерев та лісів, заклик до вжиття лісогосподарських заходів щодо їх відновлення та захисту, а також до розумного використання природних ресурсів.

     В нашому краї активними сподвижниками лісівників стали освітяни, які власними зусиллями спільно створили Мережу учнівських лісництв Хмельницької області /станом на 01 січня 2022 року/ та проводили у закладах освіти просвітницьку, профорієнтаційну й дитячу науково-дослідницьку роботу з учнями, залучаючи їх до участі в лісогосподарських заходах.

     Значну увагу лісівниками Хмельниччини було приділено навчанню юних лісівників, створенню в школах профільних гуртків юннатів і кабінетів лісознавства, навчально-методичному забезпеченню цього напрямку навчально-виховної роботи в дитячому середовищі і профорієнтації учнів на лісогосподарські професії.

     Яскравим прикладом став Шепетівський держлісгосп під керівництвом В.М.Сасюка і добре знане в Україні та за її межами Пліщинське зразкове учнівське лісництво під керівництвом вчителя хімії, музики і співів М.А.Зведенюка. Більш детально про це див. у книгах «Живі смарагди Шепетівщини», «Ліси Хмельниччини», «Юні лісівники – майбутні господарі лісів Батьківщини» та «Енциклопедія лісового господарства Хмельниччини».

     Важливу роль у цій роботі з дітьми відіграють і працівники Національних природних парків «Мале Полісся» й «Подільські Товтри».

     Кожного року Міжнародний день лісів обирає нову тему. Для 2024 року обрана тема «Ліси та інновації: Нові рішення для кращого світу».

     Крім цього, відновлення екосистем, зокрема лісовідновлення, може значно сприяти пом’якшенню наслідків зміни клімату та підвищенню продовольчої безпеки, водночас сприяючи сталому виробництву продукції з деревини.

     Сподіваємося, що цей день буде нагадуванням для кожного з нас про важливість збереження й поваги до наших лісів, а також стимулом до дій щодо їхнього захисту та раціонального лісовідновлення.

 

 


 

СПІВПРАЦЯ ПРИРОДООХОРОНЦІВ,

ЛІСІВНИКІВ ТА ОСВІТЯН МАЛОГО

ПОЛІССЯ ТРИВАЄ ЩОДЕННО

 

     В контексті Міжнародного дня лісів, що наближається й буде відзначатися лісівниками 21 березня, працівники Національного природного парку «Мале Полісся» (директор А.В.Сасюк) зустрілися з учнями 11 класу біолого-хімічного профілю Славутського ліцею Хмельницької обласної ради і провели для них тематичне заняття.

     Зустріч пройшла у класі «Лісової школи» Філії «Славутське лісове господарство» ДП «Ліси України», де поліські природоохоронці занурювали ліцеїстів у чарівний світ лісів, ділилися з ними своїм унікальним досвідом і знаннями про Національний природний парк «Мале Полісся», історію його створення, розповідали про напрямки природоохоронної діяльності НПП та його значущу роль у збереженні лісових екосистем їхнього малополіського регіону.

     Також ліцеїсти дізнавалися від працівників «Славутське лісове господарство» ДП «Ліси України» про сучасні технології відновлення лісів та вирощування сіянців із закритою кореневою системою.

     Природоохоронці й лісівники цікаво й змістовно розповіли юним славутчанам про характерні особливості лісової природи, важливість збереження людьми природного різноманіття, адже ліс відіграє неоціненну роль у навколишньому природному середовищі й житті людини.

     Захід стане незабутнім досвідом як для учнів ліцею, так і для його організаторів, які залишаються вдячні місцевим педагогам за плідну співпрацю та за можливість спільно допомагати молодому поколінню відкривати для себе неповторну красу лісової природи і непересічність значення лісів для нашої держави й життєдіяльності кожної людини.

 

 

 


 

ВСЕСВІТНІЙ ДЕНЬ ПЕРЕРОБКИ ВІДБУВСЯ

У СТАРОУШИЦЬКИХ ЮННАТІВ І ЛІЦЕЇСТІВ

 

     18 березня – Всесвітній день переробки або Global Recycling Day, який запроваджено світовою спільнотою з метою підвищення обізнаності населення не тільки про важливість утилізації, а й про те, наскільки цінними насправді є відходи, як ресурс. Адже це має важливе значення й для збереження чистоти навколишнього середовища.

     Ініціатива його запровадження в 2018 році належить Global Recycling Foundation, що вбачає свою місію у тому, щоб донести до світової спільноти – переробка занадто важлива, щоб не бути глобальною проблемою. Адже тут потрібен загальний, єдиний підхід до рециркуляції та стимулювання урядів і людей розглядати відходи як вторсировину, а не сміття.

     Важливе місце в цій справі посідає навчання дітей у закладах освіти нашого краю змалечку раціонально поводитися з побутовими відходами, збирати і сортувати їх для утилізації, переробки й повторного використання.

     У Всесвітній день переробки першокласники й вихованці гуртка юннатів Староушицького ліцею, що на Кам’янеччині, під керівництвом педагога-ентузіаста юннатівської роботи з учнями Лариси Афанасіївни Левко долучилися до спільної реалізації еко-проєкту старших ліцеїстів, які разом зі своїми вчителями беруть участь у програмі Up shift . Варто відзначити, що екологічній освіті й вихованню дітей у цьому Наддністрянському закладі освіти здавна приділяють серйозну увагу в процесі уроків, гурткових занять та проведення масових природничо-краєзнавчих і природоохоронних заходів.

     В цей день ліцеїсти та юннати з цікавістю й захопленням навчалися користуватися спеціальним ручним пресом для пресування пластикових пляшок та жерстяних банок і практикувалися в його використанні з метою зменшення їх об’єму до 80% перед відправкою на переробку в спеціалізованих підприємствах.

     Особливу увагу в ліцеї приділено роз’яснювальній роботі та ознайомленню дітей з Положеннями Закону України «Про управління відходами», які передбачають запровадження в нашій країні найкращих практик з оброблення відходів; зменшення обсягів захоронення відходів на полігонах; залучення інвестицій у сферу управління відходами та створення сучасної інфраструктури управління відходами; зменшення кількості об’єктів управління відходами, що не відповідають вимогам законодавства; дотримання вимог екологічної безпеки під час експлуатації об’єктів управління відходами і зниження рівня соціальної напруги; збільшення обсягів збирання, заготівлі, відновлення та рециклінгу відходів, як вторинної сировини; створення системи інформаційного забезпечення сфери управління відходами, удосконалення порядку ведення обліку відходів, інформування про розташування місць чи об’єктів управління відходами, їх вплив на стан навколишнього природного середовища і здоров’я людини.

     Тепер ми всі знаємо і розуміємо, що маємо збирати, сортувати й переробляти побутові відходи, що навіть невелике зусилля кожного з нас, яке ми докладаємо до цієї справи, може допомогти зменшити навантаження на наше навколишнє середовище і впливати на зміни клімату.

 


 

ЗУСТРІЧАЙТЕ НОВИЙ ВИПУСК ГАЗЕТИ

“ЮНИЙ НАТУРАЛІСТ” №2 

 
 
     Передплатити газету можна в будь-якому поштовому відділенні за ПЕРЕДПЛАТНИМ ІНДЕКСОМ 98146, а також в інших передплатних агенціях.
     Бажаючі можуть надсилати свої авторські статті з фотографіями на електронні адреси:
nenc@nenc.gov.ua та kinolo@bigmir.net (з позначкою “Газета “Юний натураліст”).
 
     Див. газету на сайті Національного ЕНЦУМ МОН України за посиланням:
https://nenc.gov.ua/wp-content/uploads/2016/03/91-%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%81%D0%BD%D1%83%D1%82%D0%BE.pdf
 

 


 

ВІЛЬХОВЕЦЬКІ ЮННАТИ І ШКОЛЯРІ

ПРИБИРАЮТЬ ТА БЛАГОУСТРОЮЮТЬ

СВОЄ ДОВКІЛЛЯ

     Довгоочікувана весна на теренах Наддністрянщини вступила в свої права і кличе дорослих та малих до праці. Вихованці еколого-натуралістичного гуртка «Садівництво» Хмельницького ОЦКТЕВУМ (кер. О.В.Смаровоз), що діє на базі Вільховецької ЗОШ І-ІІІ ст. імені педагога-натураліста Федора Степановича Бацури, провели весняне прибирання і благоустрій пришкільної території, квітників та центральної алеї.

     Особливу увагу вільховецькі юннати й школярі приділили озелененню біля меморіальних дошок полеглих захисників Батьківщини та свого видатного Учителя.

     Знання, набуті гуртківцями на теоретичних заняттях гуртка і уроках біології, стали їм в нагоді під час виконання практичних робіт.

     Під керівництвом Олени Василівни її юні натуралісти цього разу висаджували на шкільних квітниках сині гіацинти та жовті нарциси, за якими вони надалі будуть доглядати разом з іншими учнями школи.

     Невдовзі біля школи зацвітуть ці та інші барвисті квіти, як символ Перемоги над ненависним ворогом, який намагається знищити наш нарід і усе прекрасне, що є в Україні.

 

 

                     За матеріалами сайту та ФБ Вільховецької ЗОШ І-ІІІ ст. імені педагога-натураліста Федора Степановича Бацури

 

 


 

 

ВЛАСНИМИ РУКАМИ НАБЛИЖАЄМО

НАШУ УКРАЇНСЬКУ ПЕРЕМОГУ 

    

     У той час, коли наші військові героїчно захищають Україну на фронті, освітяни зі своїми вихованцями в тилу продовжують їм активно і посильно допомагати. До цієї справи активно долучилися працівники та юннати Пилипо-Олександрівської гімназії.

     Одна із потреб воїнів на фронті – маскувальні засоби, які допомагають їм рятувати свої життя і військову техніку. Дорослі та діти прагнуть підтримати наших воїнів, вберегти їм життя, тим самим наближаючи Перемогу і своїми «золотими руками» вправно вплітають клаптик за клаптиком у маскувальні сітки, вкладаючи магію любові та оберіг надії для кожного нашого воїна, для кожного мужнього Захисника та Захисниці України.

     За виготовлення каркасу для плетіння маскувальних сіток учні та юннати гімназії щиро дякують М.М.Магалясу, а за його встановлення – слова вдячності Л.І.Олендрі та працівникам гімназії.

    Також вони висловлюють особливу подяку за підтримку і співпрацю старості громади І.А.Урсатому та пані Т.В.Олендрі, яка є очільницею волонтерського руху в Пилипах-Олександрівських.

 

                            За матеріалами ФБ керівника гуртка юннатів Т.В.Дереш.

 

 


 

14 БЕРЕЗНЯ – ДЕНЬ УКРАЇНСЬКОГО ДОБРОВОЛЬЦЯ

 

         День українського добровольця – День особливих людей, яким не забракло мужності й рішучості у добу найтяжчих випробувань залишити своє цивільне життя і стати на захист України.

         У 2014 році добровольці, не чекаючи наказу, взяли до рук зброю, щоб зупинити російську агресію й окупацію на східних землях нашої держави.

         У 2022 році і дотепер у складі різних військових підрозділів добровольці та їх фронтові побратими – воїни-добровольці з інших країн світу, продовжують з честю виконувати бойові завдання на фронті.   Наша глибока повага кожному і кожній з них, хто добровільно обрав цей героїчний шлях захисника нашої Батьківщини та українського народу від чергової навали московської орди!

         Вмотивовані й непохитні – Ви справжні сини і доньки України, гордість і опора її народу й державності, приклад нам для наслідування.

         Дякуємо Вам за службу та звитягу на захисті нашої Батьківщини, зичимо наснаги, сил, міцного здоров’я і хай ворожі «прильоти» оминають, а Ангели-хранителі оберігають Вас у смертельному двобої з окупантами.

         Низько схиляємо наші голови в пам’ять про усіх тих, хто за покликом серця помчався на фронт, ставав до бою і віддав свої життя за свободу, територіальну цілісність та незалежність України.       Вони будуть назавжди в строю, назавжди в наших українських серцях.      

         Разом прийдемо до нашої Перемоги над ненависним ворогом!

         Слава українським добровольцям! Слава Україні і її Героям!

 

 


 

ЮНІ ЛІСІВНИКИ ПЛІЩИНСЬКОЇ ГІМНАЗІЇ

ЗБЕРІГАЮТЬ ТРАДИЦІЇ І ПРИМНОЖУЮТЬ

ЗДОБУТКИ УЧНІВСЬКОГО ЛІСНИЦТВА

 

   В Пліщинській гімназії тривалий час функціонує учнівське лісництво «Пліщинське», єдине таке на Хмельниччині, що має почесне звання зразкового, а на його базі хмельницькі натуралісти десять років поспіль організовували плідну гурткову й навчально-методичну роботу. Керівник учнівського лісництва та гуртків юних лісівників – Микола Андрійович Зведенюк, вихованці якого, під його ж керівництвом, вивчають лісівничі дисципліни, проводять практичні заняття й наукові дослідження за завданнями науковців, екскурсії, трудові десанти з метою участі в лісокультурних заходах тощо.

   Успішну діяльність учнівського лісництва в контексті співпраці з освітянами постійно забезпечували дбайливі й щедрі шефи – шепетівські лісівники під керівництвом директора ДП «Шепетівське лісове господарство» Володимира Михайловича Сасюка, які допомогли своїм підопічним створити на базі школи красивий шкільний дендропарк.

   Більш детально про все це можна довідатися за гіперпосиланнями»:

Енциклопедія лісового господарства Хмельниччини. Інформаційно-довідкове видання. –  Хмельницький: ТОВ «Поліграфіст – 3», 2020. – 248 с. ;

Ліси Хмельниччини. Науково-популярне видання. Тимощук О. О., Зведенюк М. А., Климчук В. В. – Хмельницький: ТзОВ «Поліграфіст», 2017. – 264 с. іл. ;

Живі смарагди Шепетівщини. Нарис про природні багатства краю, здобутки діяльності лісогосподарського підприємства та учнівських лісництв /За редакцією М. А. Зведенюка, керівника зразкового учнівського лісництва «Пліщинське», вчителя хімії Пліщинської ЗОШ І—ІІІ ступенів Шепетівського району/. — Шепетівка: ФОП Фрейліхман З. Ю., 2016. — 136 с. іл. ;

Юні лісівники – майбутні господарі лісів Батьківщини. Навчально-методичний посібник на допомогу керівникам гуртків  юних лісівників. Зведенюк М.А. – Київ-Хмельницький: ТзОВ “Поліграфіст”, 2019. – 752 с.

   Реформації, що останнім часом сталися в галузях освіти й лісового господарства, мають незворотній вплив на стан діяльності учнівських лісництв як в Україні, так і на Шепетівщині. Однак ентузіазм – незбагненний стан людського розуму та донкіхотство людей, закоханих у свою улюблену справу, які не зважають на різноманітні труднощі й перешкоди, наполегливо їх долають, реалізовують задумане і досягають омріяної мети. Так можна сказати про творців учнівського лісництва та їх вихованців. На жаль, переведення школи в статус гімназії та втрата у її навчальному процесі старшокласників не дає учням можливості повноцінно завершувати науково-дослідницьку роботу на базі цього закладу, яку вони започатковують ще в середніх класах.

   Однак ця непересічна й важлива робота з дітьми продовжує триматися на високому рівні завдяки особистому ентузіазму та науково-педагогічній творчості Миколи Андрійовича і його сподвижників – лісівників, колег і батьків тих учнів, які прагнуть до знань та здобування лісівничих професій.

   Дирекція гімназії і педагогічний колектив приділяють велику увагу пошуковій, дослідницькій та науково-дослідній роботі. Це підтверджують численні перемоги їх юних лісівників на місцевому, всеукраїнському і міжнародному рівнях: грамоти, дипломи, медалі, Гран-прі. Характерним є те, що науково-дослідницькі роботи проводяться під керівництвом науковців профільних закладів вищої освіти й наукових установ України.

   Не став винятком і 2023-2024 навчальний рік, який ще раз яскраво показав, що традиції і непересічні здобутки попередніх поколінь примножує сьогоднішнє покоління юних лісівників Пліщинської гімназії та їх педагоги.

   Сучасний промисловий розвиток характеризується стрімким зростанням об’ємів використання сировини й матеріалів. Хмельниччина відноситься до лісодефіцитних територій і тому дослідження процесу накопичення фітомаси стовбурової деревини  біологічних видів промислових порід набувають в нашій області особливого значення при оцінюванні якісних параметрів сировини і матеріалів. В.Є.Віхров зазначав, що наукові питання розвитку сучасного деревинознавства полягають у вивченні будови, фізико-механічних та хімічних властивостей деревини у зв’язку з умовами проростання і умовами росту. В контексті цього й проводять свої дитячі наукові дослідження пліщинські юні лісівники, які зі своїм керівником вирішили провести дослід на тему «Лісівничо-екологічні особливості та якісні характеристики дуба звичайного, сформованого в басейні річки Прип’ять». Ідею досліджень їм підказали науковці Інституту лісового та садово-паркового господарства НЛТУ України, що у Львові.

   Одним із викликів лісогосподарського виробництва в контексті президентської ініціативи «Зелена країна» та забезпечення ефективного використання деревних ресурсів є удосконалення і розробка методів діагностування, обліку та оцінки якості листяних порід. Деревина дуба має високі фізичні властивості і надзвичайно красиву текстуру. Сфера використання у народному господарстві дуже широка, що призвело до виснаження запасів цієї цінної породи в Україні та гострої потреби в істотному збільшенні площ дубових насаджень.

   Тему до розробки прийняв Ілля Єсіпов, тоді ще учень сьомого класу. На початку виконання дослідницької роботи підібрали літературні джерела, необхідні учню, визначили пробні площі, відібрали взірці для досліджень і розпочали вивчати фізичні властивості деревини дуба на конкретній території Малого Полісся. Досліди проводилися як у класі учнівського лісництва, так і в університетських лабораторіях у Львові. Результати виявилися позитивними. Робота, в якій досліджено лісівничо-екологічні особливості, макро- і мікробудову, фізичні властивості деревини дуба, їх мінливість по висоті і радіусу стовбура, була представлена на Всеукраїнському зльоті учнівських лісництв (м. Житомир ) і відзначена, так як і учнівське лісництво, Дипломом ІІІ ступеня.

   Згодом, було вирішено продовжувати дослідження, а отримані результати виконаної роботи презентувати на конкурсі-захисті Малої академії наук України. Отже, праці додалося, а ще ж потрібно було написати мотиваційний лист, анотацію, створити постер та інше.

   Однак Ілля із поставленими перед ним завданнями справився успішно, а нещодавно під час конкурсу-захисту на обласному етапі МАН, незважаючи на свій вік, він набрав найбільшу кількість балів і виборов почесне ІІ місце. Юний лісівник примножив здобутки своїх попередників і ще раз підтвердив, що в Пліщинському зразковому учнівському лісництві навчання і практична діяльність юних лісівників продовжують залишатися на високому рівні.

   Матеріали проведених досліджень також висвітлені у всеукраїнській збірці тез науково-дослідницьких робіт «Від деревця до лісу – разом робимо важливе» та передані для використання у лісовий відділ філії «Шепетівське лісове господарство» ДП «Ліси України».

   У планах юного лісівника Іллі Єсіпова продовження виконання наукових досліджень щодо механічних властивостях деревини цього цінного в лісовому господарстві виду, а у його наставника М.А.Зведенюка – продовження діяльності учнівського лісництва на базі Пліщинської гімназії та досягнення успіхів його вихованцями в умовах війни, важких складнощів і викликів сьогодення.

 

  

 


 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ/

МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА У КОНТЕКСТІ

НАТХНЕННЯ КРАСОЮ РІДНОЇ ПРИРОДИ,

РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ,

ЗАВДАНЬ БІОЛОГІЗАЦІЇ ТА ЕКОЛОГІЗАЦІЇ

НАЦІОНАЛЬНОЇ ОСВІТИ

 

   Чи кожна людина вміє бачити красу світу й отримувати від цього натхнення? Що означає вислів «краса душі»? Чи знаєте ви, що природа – найунікальніший композитор?

   Відповіді на всі ці та інші запитання семикласники Вільховецької ЗОШ І-ІІІ ст. імені педагога-натураліста Федора Степановича Бацури отримали на інтегрованому уроці (українська література/музичне мистецтво), аналізуючи поезію Ліни Костенко «Дощ полив…», «Поет природний, як природа»…

   За задумом вчителя цей меседж видатної сучасної української поетеси став епіграфом уроку, який проводився на базі кабінету біології в перший день весни – 1 березня, а «Вальс дощу» Фредеріка Шопена – це були не просто ліричні хвилини насолоджування учнів  творчістю геніального композитора зі світовим ім’ям, а асоціативне осмислення неповторних чаруючих мелодій, подарованих людству природою, творчим натхненням та видатним талантом музиканта… Літній теплий дощ звучить як тихе лагідне стаккато, злива – фортісімо, шелест листя і гомін вітрів у гіллі дерев – піаніссімо.  

   З перших хвилин уроку вчитель Ніна Іванівна Боднар яскраво й змістовно розповіла учням про те, як людське почуття Любові до її величності природи рідного краю переростає у натхнення й процес творчості, коли хвилини естетичної насолоди наповнюються глибоким творчим змістом і дарують слова з красивими епітетами, метафорами й порівняннями: сад стає парасолькою, з’являється «квасолька» корів і настає «полив’яний» день.

   В процесі уроку учні сформували щоденник подвійних нотаток, у якому відобразили свої емоції та бачення художнього навантаження рядків поезії; виконали дослідницьку роботу, провівши мистецькі паралелі (література – музика – живопис).

   Для допитливих школярів особливо цікавою стала сторінка «Цікаві факти про дощ», яка супроводжувалася бесідою з цікавими запитаннями, змістовними відповідями про природу дощу, як природного явища, часто очікуваного й обожнюваного нашими предками, з’ясуванням важливості його благотворних впливів на довкілля і роль у літературній та музичній творчості й процесах життєдіяльності людей.

   Весь інтегрований урок української мови/музичного мистецтва пройшов у контексті натхнення красою природи, літературною і музичною творчістю, розвитку творчих здібностей учнів, реалізації завдань біологізації та екологізації освіти в сучасному навчальному закладі.

   Урок, проведений вчителем на високому інформаційно-методичному та навчально-виховному рівні у присутності колег, допоміг учням зрозуміти, що природа – це казка, яку треба читати серцем та оберігати. Тільки треба частіше з нею говорити, чи інколи разом помовчати й уважно послухати. І тоді кожен з нас зможе сповна насолодитися її звуками, що стають музикою нашої душі.

                                                                          Тетяна Бенчарська, педагог-організатор                                                                                 Вільховецької ЗОШ І-ІІІ ст. імені Ф.С.Бацури.

 

 

     

 

 

 


 

ЮННАТИ ШЕПЕТІВСЬКОГО МЦЕНТУМ ТА

ЇХ ПЕДАГОГИ-НАТУРАЛІСТИ – ПЕРЕМОЖЦІ

ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ВИСТАВКИ-КОНКУРСУ

«УКРАЇНСЬКИЙ СУВЕНІР» 

 

   Вихованці юннатівських гуртків Шепетівського міського ЦЕНТУМ – серед переможців Всеукраїнської виставки-конкурсу «Український сувенір», фінал якого завершився нещодавно в місті Києві.

   Конкурс проводиться щорічно Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді МОН України з метою виховання національного світогляду учнівської молоді та залучення молодого покоління українців до джерел і процесу творення українського народного мистецтва. Юннати Хмельниччини – активні учасники цього заходу.

   Приємно відзначити, що з 627 учасників з усіх областей України та міста Києва переможцями виставки-конкурсу також стали вихованці юннатівських гуртків Шепетівського МЦЕНТУМ, які гідно представили юннатів нашого краю і були відповідно відзначені організаторами заходу:

   – у першій віковій категорії (6-11 років) грамотами Національного ЕНЦУМ МОН України нагороджені: за І місце – Ратушна Емілія, вихованка гуртка «Лозоплетіння», за творчу роботу «Дзеркало в плетеній рамці» (керівник – Олена Коленчук); за ІІІ місце – Гордеєва Марія, вихованка гуртка «Екотворчість», за творчу роботу «Квіткова феєрія» (керівник – Ольга Бєляєва); за ІІІ місце – Левчук Андрій, вихованець гуртка «Юні майстри народних ремесел», за творчу роботу з соломи «Різдвяний козлик» (керівник – Олена Коленчук);

   – у другій віковій категорії (12-16 років) грамотами Національного ЕНЦУМ МОН України нагороджені: за ІІ місце – Білякова Анна, вихованка гуртка «Юний хендлер», за творчу роботу «Квіткова тайстра» (керівник Ольга – Бєляєва); за ІІ місце – Денесюк Катерина, вихованка гуртка «Лозоплетіння», за творчу роботу «Плетена ваза для квітів» (керівник Олена – Коленчук); за ІІІ місце – Тіхомірова Сніжана, вихованка гуртка «Юні майстри народних ремесел», за творчу роботу з соломи «Солом’яний півник» (керівник – Олена Коленчук).

   В номінації «Подарунок воїну» Грамотою Національного ЕНЦУМ МОН України нагороджена Красічинська Емілія, вихованка гуртка «Юні майстри народних ремесел», за творчу роботу «Янгол» (керівник – Олена Коленчук).

   Вітаємо юннатів – вихованців Шепетівського МЦЕНТУМ і їх керівників гуртків з перемогою у фіналі Всеукраїнської виставки-конкурсу «Український сувенір» на загальнонаціональному рівні та зичимо їх колективу нових успіхів і звершень в еколого-натуралістичній творчості! 

           

 


 

ДУНАЄВЕЦЬКІ ЮННАТИ – ВИХОВАНЦІ

ГУРТКА «ОСНОВИ БІОЛОГІЇ» ТА ЇХ

НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНА ЗЕМЕЛЬНА

ДІЛЯНКА СЕРЕД КРАЩИХ ЮНИХ

ДОСЛІДНИКІВ І НДЗД УКРАЇНИ

 

   З метою розвитку мережі учнівських навчально-дослідних земельних ділянок у закладах загальної середньої та позашкільної освіти, підвищення ефективності та якості дослідної роботи, задоволення потреб учнів у професійному самовизначенні, залученні їх до практичної діяльності Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді Міністерства освіти і науки України нещодавно у Києві було завершено фінальний етап Всеукраїнського конкурсу навчально-дослідних земельних ділянок (НДЗД).

   Юннати і школярі Хмельницької області завжди приймали активну й результативну участь у цьому важливому для натуралістів заході. Конкурсні матеріали від закладів освіти містили відомості про вивчення агротехніки вирощування сільськогосподарських культур, набуття умінь і навичок вирощування овочевих, польових, квітково-декоративних рослин та вирощування екологічно чистої продукції.

   Відповідно до підсумків журі фіналу Всеукраїнського конкурсу навчально-дослідних земельних ділянок, навчально-дослідна земельна ділянка Центру позашкільної освіти Дунаєвецької міської ради визнана однією із кращих в Україні, а вихованців гуртка «Основи біології» та його керівника Боднар Ніну Анатоліївну нагороджено Дипломом Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді Міністерства освіти і науки України за зайняте ІІ місце.

   Вітаємо Дунаєвецьких юннатів – переможців заходу і їх педагогів-натуралістів з визначним успіхом та зичимо їм і надалі успішно працювати на навчально-дослідних земельних ділянках закладу й досягати нових вершин у юннатівській роботі та еколого-натуралістичній творчості!

         

 

 


 

ХМЕЛЬНИЦЬКІ ЮННАТИ ВІДЗНАЧЕНІ

ДИПЛОМОМ НАЦІОНАЛЬНОГО ЕНЦУМ

 ЗА ІІІ МІСЦЕ НА ВСЕУКРАЇНСЬКОМУ

КОНКУРСІ УЧНІВСЬКИХ НАВЧАЛЬНО-

ДОСЛІДНИХ ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК 

 

     ІІІ місце  за підсумками фіналу щорічного Всеукраїнського конкурсу учнівських НДЗД, проведеного Національним ЕНЦУМ МОН України в 2023 році, здобули юні натуралісти – вихованці еколого-натуралістичного гуртка «Природа рідного краю» (кер. Юлія Петраш) Хмельницького ОЦКТЕВУМ.

 

 

 


 

Співробітники НПП «Мале Полісся» навчають

місцевих учнів оберігати первоцвіти та

правильно поводитися в природі

 

           Екопросвітницька робота малополіських природоохоронців серед дітей та учнівської молоді в закладах освіти їх регіону – справа постійна й проводиться ними спільно з місцевими освітянами, виходячи з особливостей кожної пори року і природних явищ на теренах їх рідного краю та на навколишніх природозаповідних територіях.

         Співробітники Національного природного парку «Мале Полісся» підготували та 20 лютого  провели для учнів 5-х класів Славутської гімназії №6 тематичне екопросвітницьке навчальне заняття на тему «Збережемо первоцвіти», відповідно до якої й розповіли дітям детально про те, що таке первоцвіти, де й коли вони зростають і квітують в природі та яку важливу роль вони відіграють в екосистемі місцевого довкілля.

         Діти отримали можливість дізнатися від природозахисників більше про ранньоквітучі рослини і побачити найпоширеніші види, які зростають на природозаповідній території їх прекрасного Національного природного парку «Мале Полісся» та, на жаль, більшість із яких належать до категорії рідкісних і зникаючих рослин, що нині навіть занесені до Червоної книги України.

         А ще, екопросвітницьке заняття проходило у веселій ігровій та навчально-пізнавальній атмосфері, де діти не лише отримали від гостей нові знання про природу рідного краю і правила поведінки в природному середовищі, але й активно брали участь у дидактичних іграх на задану їм тематику.

        Малополіські природоохоронці та їх сподвижники – освітяни Славутчини сподіваються, що такі уроки будуть не лише пізнавальними а ще й живитимуть у дитячому середовищі ідею бережливого ставлення до нашої природи та необхідності її оберігання, зокрема щодо таких чудових рослин, як первоцвіти!

   

 


 

  

 


 
 
 
НОВИЙ ВИПУСК ГАЗЕТИ НАЦІОНАЛЬНОГО ЕНЦУМ  “ЮНИЙ НАТУРАЛІСТ” №1/2024р.
 
   Передплатити газету можна в будь-якому поштовому відділенні за ПЕРЕДПЛАТНИМ ІНДЕКСОМ 98146, а також в інших передплатних агенціях.
   Бажаючі можуть надсилати свої статті з фотографіями на електронні адреси: nenc@nenc.gov.ua та kinolo@bigmir.net (з позначкою “Газета “Юний натураліст”).
 

 

 


 

26 січня – Всесвітній день екологічної освіти

(The Worlds Environmental Education Day)

 

         Щорічно 26 січня світовою спільнотою природознавців і природоохоронців відзначається Всесвітній день екологічної освіти, спрямований на досягнення з допомогою активної екопросвітницької роботи гармонійних взаємин людини та довкілля. Адже більшість екологічних проблем спричинені недостатньою освіченістю і екологічною культурою людей різного віку, тому так необхідно не тільки сприяти інформуванню населення, а й розвивати відповідну його поведінку з дитячого віку.

         З цією метою хмельницькими педагогами-натуралістами спільно з методичною службою Хмельницького ОІППО, науковцями Хмельницького і Кам’янець-Подільського національних університетів, місцевими екологами, лісівниками та аграріями в 2020 році розроблено і щорічно й планомірно реалізовується План комплексних заходів з екологічної освіти і виховання та формування екологічної культури дітей, учнівської і студентської молоді закладів освіти Хмельницької області на 2021 – 2025 рр. ( див. за посиланням:

https://drive.google.com/…/1kp0XKZwSGn2sFVgFFGX…/view… ).

         Сьогодні екологічна освіта і культура поведінки в природі місцевого населення стала надзвичайно актуальною для нашого суспільства, адже задля досягнення цієї суспільно важливої мети, людей необхідно навчити жити в гармонії з природою, знизивши рівень шкоди й незворотності негативного впливу життєдіяльності людини на стан навколишнього середовища та екології планети.  На нашій планеті майже не залишилося первозданної природи – куточків, куди б рішуче й безжально не ступала нога сучасної людини.

         Науково-технічний прогрес і вся людська цивілізація здебільшого негативно й по варварськи впливають на екологічний стан навколишнього природного середовища, включаючи його рослинний та тваринний світ.

         Проривом для вирішення екологічних проблем мають стати інновації в енергетиці, які дозволяють зробити на 100% чисту енергію. Задача, яку науковці мають вирішити у XXI сторіччі – знайти спосіб відмовитися від викопного палива, а головним джерелом виробництва електроенергії мають стати сонце, вітер та інші природні енергоефективні джерела.

         Крім цього, спосіб життя, який веде кожний з нас, також може допомогти людству уникнути екологічної катастрофи.

         Для прикладу, великі обсяги харчових відходів є одним із найбільших у світі джерел викидів вуглецю. Якщо купувати менше продуктів, але частіше, то їжа має більше шансів бути з’їденою, а не викинутою. А все те, що викидається в сміття, має відповідно сортуватися, утилізуватися, а за можливості – повторно перероблятися для побутових і виробничих потреб.

         Також необхідно істотно зменшити непомірну кількість використання у побуті й на виробництвах поліетиленових пакетів, які засмічують довкілля, та взагалі відмовитися від них у подальшому.

         Екологічна освіта і виховання та формування екологічної культури підростаючого покоління, учнівської і студентської молоді України є суспільно важливим завданням педагогів-натуралістів та всієї галузі освіти і науки, державних органів та громадськості.

         Підвищувати рівень екологічної свідомості й культури необхідно змалечку і не лише один раз щорічно в цей Всесвітній день, адже гармонійне співіснування соціуму та навколишнього природного середовища, пошук нових раціональних рішень екологічних проблем, впровадження винаходів у галузі екології – це головна мета нашого сьогодення.

         Тому маємо всі разом і нашими спільними зусиллями реалізовувати завдання екологічної освіти усіх верств і категорій населення Української держави, наполегливо формувати у дітей і молоді нашого рідного краю усвідомленість та розвивати відповідну поведінку їх у природному середовищі, яка має бути спрямована на збереження наявних на нашій планеті – Землі усіх існуючих видів флори і фауни».

         Разом нас багато і разом ми – СИЛА! 

 

   


 

ОНЛАЙН-ВІКТОРИНА «ЄДИНА УКРАЇНА!» ХМЕЛЬНИЦЬКИХ

НАТУРАЛІСТІВ З НАГОДИ ДНЯ СОБОРНОСТІ УКРАЇНИ

 

     22 січня 2024 року педагогами-натуралістами Хмельницького ОЦКТЕВУМ на сайті Всеосвіти (https://vseosvita.ua/test/start/bau087) проведена онлайн-вікторина для допитливих знавців минулого рідного краю «ЄДИНА УКРАЇНА!», яка приурочувалася 105-й річниці урочистого проголошення на Софіївському майдані міста Києва Універсалу про об’єднання УНР і ЗУНР у соборну Україну – Акту Великої Злуки українських земель та загальнонаціональному державному святу українців – Дню Соборності України.

     3126 юннатів та учнів закладів освіти, разом зі своїми педагогами, стали учасниками Вікторини й продемонстрували свої знання про минуле нашого народу і Української державності та отримали іменні нагородні сертифікати організаторів заходу.

     Більш детально про проведений захід з метою національно-патріотичного виховання підростаючого покоління див. на сторінках фейсбуку хмельницьких натуралістів «Юннати Хмельниччини».

 

 


 


 
 

Всеукраїнський конкурс і виставка дитячих

тематичних робіт «Новорічна композиція» 

 
   Оргкомітет Всеукраїнського юннатівського заходу, який проводиться щорічно, а юннати Хмельниччини є його постійними і активними учасниками, напередодні свят отримав понад 700 дитячих робіт із 23-х областей України та міста Києва.
   На базі Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України з конкурсних робіт учасників заходу сформовано різдвяно-новорічну виставку, з експозиціями якої можна ознайомитися у відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=kZr1UUhywns  . 
 
Новорічна композиція
 

 


 

Про новини юннатівського життя у 2023 році

див. у Архіві новин сайту